NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
54 - (2576) حدثنا
عبيدالله بن
عمر
القواريري.
حدثنا يحيى بن
سعيد وبشر بن
المفضل. قالا:
حدثنا عمران،
أبو بكر.
حدثني عطاء بن
أبي رباح. قال:
قال
لي ابن عباس:
ألا أريك
امرأة من أهل
الجنة؟ قلت
بلى. قال: هذه
المرأة
السوداء. أتت
النبي صلى
الله عليه
وسلم قالت
"إني أصرع.
وإني أتكشف.
فادع الله لي.
قال "إن شئت
صبرت ولك
الجنة. وإن
شئت دعوت الله
أن يعافيك".
قالت: أصبر.
قالت: فإني
أتكشف. فادع
الله أن لا أتكشف،
فدعا لها.
{54}
Bize Ubeydullah b. Ömer
EI-Kavârîrî rivayet etti. (Dediki): Bize Yahya b. Saîd ile Bişr b. Mufaddal
rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Ebû Bekr İmran rivayet etti. (Dediki): Bana
Ata' b. Ebî Rebah rivayet etti. (Dediki):
Bana İbni Abbas :
— Sana cennetliklerden bir kadın göstereyim mi?
dedi.
— Hay hay! dedim.
— Şu siyah kadın! dedi.
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e gelerek Beni sara tutuyor da açılıyorum.
Allah'a benim için dua ediver! dedi. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem}'.
«Dilersen sabret de
cennet senin olsun! İstersen sana şifa vermesi için Allah'a dua edeyim!»
buyurdular- Kadın :
— Sabrederim! Ama ben
açılıyorum! Allah'a dua et de açılmayayım! dedi. O da kendisine dua etti.
İzah:
İbni Abbâs rivayetini Buhâri
«Kitâbu'I-Merda»'da; Nesâi «Kitâbu't-Tib»'da tahric etmişlerdir.
Bir rivayette kadının
Habeşli iri yarı sarı bir kadın olduğu bildirilmiştir. İsminin Suayra veya
Şukayra olduğu söylenir. Bir rivayette Sükeyra denilmiştir.
Sar'a illetinin sebebi
ulemânın beyânına göre tıbbîdir. Dimağın menfezlerine heva veya buhar dolmak
suretiyle içinde şiddetli bir taarruz meydana gelir. A'zâyı dumura uğratır.
Bazan sar'a cin çarpmasından ileri gelir. Cinler bunu ya insanlara karşı
duydukları aşk ve şehvet yahut düşmanlık sebebiyle yaparlar. Meselâ;
insanlardan bazıları cinlere eziyet verir, onları görmedikleri için üzerlerine
bevleder yahut sıcak su atarak ölümlerine sebep olurlar. Onlar da suçluyu
çarpmak suretiyle cezalandırırlar. Mu'tezile'den bir taife sar'alı insanın
bedenine cinlerin girmesini imkânsız görmüşlerdir. Buhârî şârini Aynî bunun
hata olduğunu söylemiştir.
Nebi (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) sar'alı kadını sabretmekle dua arasında muhayyer bırakmıştır. Kadın
saralı haline sabredeceğini söylemiş, fakat o halde avret yerleri açıldığı için
Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den açılmaması hususunda dua istemiş:
O da kendisine dua etmiş ve bir daha kadın açılmamıştır.
Hadîs-i şerif sabrın
sonu cennet olduğuna ve takatına güvenenler için meşakkat ve azimetle amelin
ruhsattan daha faziletli olduğuna delildir.